Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi bevarer sit stærke omdømme

Den årlige undersøgelse af de 40 mest synlige offentlige organisationers omdømme er
netop blevet offentliggjort. Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har stadig et stærkt omdømme.

Reputation Institute gennemfører en gang årligt en undersøgelse af de 40 mest synlige offentlige organisationers omdømme i befolkningen. I forhold til sidste år er Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis omdømme på det emotionelle plan gået lidt tilbage fra 80,1 til 76,7 på en skala fra 0 til 100, hvor 100 er bedst.

– Vi lå ualmindeligt højt sidste år, og derfor var det næsten utopi at forvente en yderligere stigning. Det er svært at give et bud på, hvorfor vi er faldet et par point i forhold til sidste år. Det kan være enkeltsager eller tilfældigheder. Under alle omstændigheder ser det ud til at vores såkaldte emotionelle omdømme ligger meget stabilt i et område på skalaen, der hedder ”stærkt/robust”,
siger politidirektør Lene Frank.

Hvis man derimod ser på folks rationelle opfattelse af politikredsens omdømme på seks faste målepunkter (services, udvikling, arbejdsplads, etik, ansvarlighed og ledelse), så er Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi faktisk gået frem på fire af punkterne. Det drejer sig om: udvikling, arbejdsplads, etik og ansvarlighed. På de sidste to punkter (services og ledelse) er der stort set status quo i forhold til 2013. Samlet for alle punkterne gælder, at politikredsen ligger et pænt stykke over gennemsnittet for danske offentlige organisationer.

– Det vidner om, at vi gør det godt – både med hensyn til de resultater, vi leverer, og ikke mindst i forhold til vores daglige kontakt med borgerne. Vi holder fokus på at inddrage vores samarbejdspartnere i den måde, vi arbejder på, og samtidig intensiverer vi hele tiden kontakten til borgerne, hvor det er muligt. For vi er klar over, at specielt vores synlighed betyder meget. Synlighed
kan jo opfattes på flere måder, og én måde at være synlig på er jo fx på de sociale medier, som er et område, vi vil udforske meget mere i fremtiden. I det hele taget forsøger vi i alt, hvad vi gør, at være åbne, professionelle og servicemindede, siger politidirektør Lene Frank.

Kompetente medarbejdere med god dømmekraft
Et endnu dybere kig i undersøgelsen viser, at Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis stærke
omdømme er drevet af kompetente medarbejdere, der er pålidelige og behandler borgerne retfærdigt. Det hele er understøttet af en organisation, der samlet bidrager positivt til samfundet.

Om undersøgelsen
Oplysningerne i Reputation Institutes undersøgelse er indsamlet i perioden 19. juni til 12. august 2014. Resultaterne for Politiet er baseret på 4.112 besvarelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *